×
خانه » مقالات » تفاوت لینک های follow با nofollow
08 نوامبر 2019

تفاوت لینک های follow با nofollow

باسلام! امید مقدسی هستم و همونطور که در جلسه پنجم دوره از صفرِ صفر طراحی سایت کنید بهتون قول داده بودم که در قالب یک مقاله بهتون توضیح بدم که لینک های follow و nofollow چی هستند و چطور باید در طراحی سایت هامون ازشون استفاده کنیم.

 

همانطور که قبلا هم گفتم و میدانید، لینک ها نقش مهمی را در سئو و رتبه سایت در موتور های جستجو دارند برای همین ما باید با استفاده از لینک ها، جایگاه سایت خودمان را در موتور های جستجو ارتقا دهیم.

 

اما اگر از این ویژگی به درستی استفاده نشود ممکن است سایت را چاهی بی انتها در موتور های جستجو بیندازد. پس باید در استفاده از آن بسیار دقت کنیم.

در دوره آموزشی ما به طور کلی تگ a که در طراحی سایت بود را بررسی کردیم و تنها در یک بخش با تردید رو به رو شدیم آن هم ویژگی rel در این تگ بود.

مقادیر بسیاری را می توان به این تگ اختصاص داد اما دو مقدار آن بسیار مرموزانه به چشم های ما زل زده بودن و آن دو مقدار، مقادیر follow و nofollow بودند. پس از این رو قصد داریم در اینجا آن ها را بررسی کنیم.

 

سوالی که اینجا پیش می آید این است که ما چه زمانی باید از لینک های follow و چه زمانی از لینک های nofollow استفاده کنیم؟

جواب آن بسیار ساده است 🙂 لینک های داخلی follow و لینک های خارجی nofollow.

 

حالا شاید بپرسید که چرا اینو میگیم برای همین بریم ی بررسی بکینم این دو مقدار رو:

به صورت کلی اگر بخواهم با یک مثال پیش برویم بهتر متوجه خواهید شد.

فرض کنید که من در سایت خودم می خواهم مقاله ای را منتشر کنم. که در این مقاله میخواهم اشاره ای به یکی از مقاله های قبلی سایت خودم کنم و اشاره ای هم به یک مقاله دیگر در سایتی دیگر و در پایان از این دو مقاله یک نتیجه گیری عمده کنم.

خب بهتره که بدونید که یکی از ملاک های موتور جستجو برای تشخییص با ارزش بودن یک مطلب یا یک وبسایت، لینک هایی هست که به اون مطلب شده است. تا چند سال گذشته لینک های nofollow اصلا وجود خارجی نداشتن و فقط ویژگی follow موجود بود.

این ویژگی follow به موتور های جستجو اعلام میکنه که منی که این لینک رو قرار داده ام کاملا اون لین و محتوای داخلش رو تایید میکنم و اون رو دنبال می کنم.اینطوری موتور های جستجو ارزش اون لیننک رو و به مراتب اون سایت رو بالا می بردنند.

اگر بخوام طور دیگه ای مثال بزنم میشه مثالش رو به شبکه اجتماعی اینستاگرام هم نسبت داد. فرض کنید که شما یک کاربر هستید و میخواهید پست فرد دیگری را در صفحه شخصی خودتون بازنشر کنید.

در این حالت شما میتوانید که فقط آدرس حساب کاربری صاحب اثر رو روی پست خود تگ کنید یا به اصطلاح اون فرد رو منشن کنید 🙂 و فقط به کاربرانتون اعلام کنید که این عکس ماله اون فرد بوده. تا اینجا شما حتی اگر فرد مشهوری هم باشید اون فرد رو تایید نکرده اید و صرفا اون عکس رو به کاربراتون (دنبال کنندگانتون) نشون دادین. اما ممکن است بعضی مواقع به علاوه کار های پیش در ادامه اون فرد رو هم با دنبال کردن (فالو کردن اون فرد در اینستاگرام) شما به نوعی اون فرد رو تایید کردین.

 

همین قضیه همه در وب و لینک ها هست. اگر ما در لینک های خودمون از ویژگی rel=follow استفاده بکنیم به موتور های جستجو اعلام می کنیم که من از محتوای این لینک استفاده می کنم و این لینک و سایت رو دنبال کنیم. اما اگر از ویژگی rel=nofollow استفاده کنید به موتور های جستجو اعلام میکنید که من صرفا میخواهم به این محتوا و لینک اشاره بکنم ولی من محتوا و سایت را دنبال نخواهم کرد.

 

پس به عنوان جم بندی کلی اگر بخوام بگیم باید بگیم که:

  • لینک های داخلی سایت رو باید کاملا follow قرار بدیم.چرا؟ چون که ما حداقل خودمون رو که میتونیم تایید کنیم:)
  • لینک های خارجی سه حالت دارند:
    • اگر که شما میخواهید لینک تبلیغاتی در سایت خود قرار دهید و صرفا اون لینک جنبه تبلیغاتی دارد از ویژگی nofollow قرار دهید.
    • اگر که می خواهید تنها از یک لینک برای معرفی به کاربراتون استفاده و اون لینک هم خارجیه پس اونو هم nofollow میذاریم.
    • اما اگر از یک لینک خواستین که استفاده کنید که اون سایت هم معتبر بود و مطلب درستی رو ارائه کرده بود بهتره که از follow استفاده کنیم.

به همین راحتی به موتور های جستجو کمک میکنیم که سایت های خوب رو از بد تشخیص داده و توی نتایجی که قراره به کاربران نشون بدن دقت بیشتری داشته باشند.

 

این وسط هم هستند کلاهبرداران حوزه سئو

توصیه ای که میکنم اینه که برای اینکه رنک سایت خود رو بالا ببرید و یا هم چیز دیگه ای از این دو ویژگی به صورت گمراه کننده استفاده نکنید.

نکته اول: به خاطر اینکه یکی از اون کاربری که جستجو میکنه توی گوگل خوده ما هستیم و اصلا دوست نداریم که توی نتایج جستجو هامون محتوای بی کیفیت نمایش داده بشه.

نکته دوم: نکته دوم اینکه اونی که شمارو سریع میاره رتبه یک گوگل، خود گوگل هم زود پرتتون میکنه نتیجه آخر گوگل. چرا چونکه اگر یک سایتی که رنک خیلی پایینی داشته باشه و از طرف گوگل یک سایت مخرب شناخته شده باشه بیاد و به شما لینک follow بده رنک شما هم کم خواهد شد وشمارو هم با خودش به پایین خواهد کشید.

 

پس در استفاده از این ویژگی خیلی دقت کنید و کمک کنیم به بهبود نتایج گوگل و اجازه به سایت ها و افراد سودجو ندهیم. باتشکر فراوان

 

 

امید مقدسی

یک وردپرس کار دوست داشتنی ;)

پاسخی بگذارید